23/05/2009

Commercial art

Dünyanın neresine giderseniz gidin Louis Vuitton mağazalarının değişmeyen bir özelliği var. Yanıldınız, cüzdan yakan fiyatları değil. Her mağazada mutlaka Japon veya Çinli (aka çekik) müşterilerin bulunması. Bu müşteriler, tasarımcı imzalı kılık kıyafet ve aksesuara avuç dolusu para vermekten çekinmemeleriyle ünlüler. Bir de her yerde fotoğraf çekmeleriyle. Hatta daha da ileri gidip 'Japon turist modeli fotoğraf çekmek' diye bir tabir bile türetebilirim sizler için. Gittikleri ülkelerde fotoğraf çekerken paralarını etrafa saçan nüfusun büyük çoğunluğu Tokyo ve Hong Kong'ta yaşıyor.
1997'de İngiltere'nin sömürgesi olmaktan kurtulup Çin'e bağlanan Hong Kong, Çin'in en bolluk bereket içinde yüzen tarafını temsil ediyor. Bu yüzden, Louis Vuitton'un 'shopping mania' hastalığına tutulmuş bir nüfusa sahip olan Hong Kong'ta sergi açması şaşırtıcı değil. Hong Kong Museum of Art'ta dün açılan 'Louis Vuitton: A Passion for Creation' sergisi, Marc Jacobs'ın kadim sanatçı dostları Richard Prince ve Takashi Murakami'nin yanı sıra Andreas Gursky, Gilbert&George ve Jeff Koons gibi devasa isimleri ağırlıyor.





Sanatın ziyadesiyle ticari bir yapı olduğunu geçtiğimiz Kasım ayında koskocaman bir güncel sanat konusu hazırlarken yaptığım sayısız röportaj ve araştırma sayesinde öğrendiğim için 'commercial art' olayına aşinayım aslında. Günümüz sanatında 'Money talks' nokta!
Ancak sanat ve moda gibi farklı disiplinlerin birbirlerinden beslenmesini de ilham verici buluyorum. Evet, belki ticari emelleri için birbirlerinden faydalanıyorlar ama yine de iki yaratıcı mecranın birbirini sulayarak büyütmesi hoşuma gidiyor. Louis Vuitton'un CEO'su Yves Carcelle, "The crossover of art and commerce is often criticized, but as long as fashion, luxury and art have the same objectives in the way they propose new visions of the world, I don't see why they shouldn't mutually inspire themselves" demiş International Herald Tribune'ün Style Magazine'ine. Carcelle'le aynı düşünce tarzına sahip olduğumuza göre ben de büyüyünce CEO olabilir miyim acaba :)

No comments:

Post a Comment